Miksi tyynyn kuva jää poskeen?

Oletko ihmetellyt, miksi yön jälkeen tyynyn kuva on poskella aiempaa pidempään? Mitä enemmän ikää tulee, sitä hitaammin yön aikana ilmestyneet tyynyn jäljet katoavat kasvoista – ihon palautuminen hidastuu jo kolmekymppisenä.  

Suomalaista ihotyyppiä kuvataan usein herkäksi, mutta herkkä iho on pikemminkin oire kuin ihotyyppi. Ihon herkkyys johtuu useimmiten ulkoisista rasitteista, kuten lämpötilan vaihteluista tai liian voimakkaista ihonhoitotuotteista. Ihoa rasittavat kuitenkin erityisesti tupakointi, alkoholi, runsas auringonotto ja sokeri. Niillä on ihon luontaisia ominaisuuksia heikentävä vaikutus. Sen vuoksi ikääntymisen merkit voivat ilmaantua jo hyvinkin nuorella iällä.

Vaikka ikääntymisen merkit ovat väistämättömiä, ne ovat osittain yksilöllisiä. Taustalla vaikuttavat elämäntavat ja perimä. Ihon palautuminen on hyvä mittari, jolla voi arvioida oman ihotyypin ikää ja kuntoa. Tyynyn kuva poskella tulee ihan jokaiselle hyvin nukutun yön jälkeen, mutta sen katoaminen kasvoilta hidastuu iän myötä. Ihon ikääntymisen merkit alkavat näkyä jo kolmekymppisenä, jolloin ulkoiset rasitteet saavat iholla helpommin aikaan erilaista tuhoa. UV-säteilyltä suojautuminen on yksi tärkeimmistä ihoa ennaltaehkäisevästi hoitavista toimenpiteistä.

Testaa ihon palautumista

Ihon alimmissa kerroksissa on kollageenia, joka pitää ihon kimmoisana. Iän myötä kollageenin määrä kuitenkin vähenee ja se näkyy ihon hitaampana palautumisena. Kotona tehtävä helppo ja yksinkertainen puristustesti kertoo, millainen on ihosi palautumiskyky.

Purista kevyesti posken ihoa sormien välissä muutaman sekunnin ajan, vapauta iho ja tutki sen palautumista. Jos iho on pitkään punainen ja punoituksen laskeminen kestää, ihosi on todennäköisesti herkistynyt ulkoisille rasituksille ja ikääntymisen merkit ovat alkaneet jo näkyä. Kiinnitä huomiota elämäntapoihin, joilla voit hidastaa ihon ikääntymistä.

C-vitamiinin on todettu edistävän elimistön omaa kollageenisynteesiä. Elimistön oma kollageenivalmistus hidastuu ikääntymisen myötä, mutta ihon omaa kollageenituotantoa voi tukea vähentämällä auringon UV-säteilyä ja sokerin syöntiä sekä nauttimalla C-vitamiinia. Auringon säteilyn välttäminen pitää ihon sidekudokset nuorena, tupakoimattomuus puolestaan pitää ihon verenkierron kunnossa. Kollageenia on saatavissa myös ravintolisänä. Esimerkiksi VerisolⓇ-kollageenilla on tehty kliinisiä tutkimuksia, ja sen käyttö sopii jo kolmikymppisillekin.

Viimeisimmät kirjoitukset


{{ htmlFormat(article.title.rendered) }}
Lue lisää »
< Uudemmat Vanhemmat >